حجاب و عفاف

حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد. «مقام معظم رهبری»

حجاب و عفاف

حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد. «مقام معظم رهبری»

حجاب ارزشی که در سینما کم ارزش شده است


یکی از نشانه های پیشرفت هر جامعه ای حضور موفق و تاثیرگذار زنان آن جامعه در شکل گیری جریان های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و علمی است. زنان ایران به عنوان مدیران فرهنگی خانواده ها-هسته های تشکیل دهنده جامعه- که در نهادینه کردن ارزش های ملی و دینی در ذهن اعضای خانواده، به خصوص فرزندان نقش موثری دارند با حضور در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری می توانند نقش فزاینده ای در انتقال و نهادینه کردن این ارزش ها داشته باشند. حال در نظر بگیرید که این نقش با حضور فرامرزی زنان بازیگر در عرصه سینما و تلویزیون و ورود آنها به حریم خانواده ها تا چه اندازه می تواند تاثیرگذار و قوی تر باشد.
بازیگران با هنرنمایی خود به خلق شخصیت هایی می پردازند که نه تنها در قاب چشمان بینندگان جان می گیرند و ساعتی؛ اوقات فراغت آنها را پر می کنند، بلکه با افکار و آرزوهای مخاطبان چنان آویخته می شوند که همذات پنداری آنها را برمی انگیزند. علاوه بر این، تجربه اعمال و رفتار بازیگران بر رفتار و یا حتی در فازی کوچک تر الگوبرداری از تکیه کلام های آنها برای بخشی از مخاطبان که ما از آنها به عنوان نسل سوم یا نسل نوجوان و جویای تجربه یاد می کنیم، مخاطره آمیز است. این خطرها می تواند شکسته شدن حریم زبان و کلام یا رد کردن چراغ قرمزهای رفتاری و هنجارشکنی های اجتماعی و... باشد.
در دنیای رسانه؛ ظهور شبکه های اجتماعی و تنوع رسانه ای، کثرت برنامه های مختلف تولیدی را در پی داشته است. رسانه های جمعی چون تلویزیون و سینما و شبکه های ماهواره ای که علاوه بر رسالت آموزشی، جنبه سرگرمی دارند، طیف های مختلف مخاطبان از زن و مرد، کودک و نوجوان و دختر و پسر را با موقعیت های شغلی و اجتماعی گوناگون در برمی گیرد. مخاطبانی که هر کدام می توانند به گونه ای خاص از محتوای برنامه ها تاثیر بگیرند! تا جایی که باز خورد آن برای نسل جوان مضامینی چون تقلید و تلقین با القای ذهنی به جای قهرمان داستان بودن را در پی خواهد داشت. یکی از نمادهای این تقلید و یا به عبارتی تاثیرپذیری را می توان در نحوه آرایش و پوشش و حتی ارتباط گیری های ساده انگارانه بین دختر و پسر و فرار دختران از منزل و روابط عاطفی غیرمتعارف در فیلم ها دانست؛ به طوری که قبح این مطلب برای برخی جوان ها شکسته شده و از بی حجابی و آرایش های مبتذل و بستن شال ها به صورت های مختلف به تقلید از بازیگران محبوب خود به عنوان نوعی تشخص و امروزی بودن یاد کرده و در اکثر مواقع با خانواده های خود و آموزه های آنها برخورد فکری و عملی می کنند. به طوری که اکنون شاهد بسیاری از هنجارشکنی های پوششی و آرایشی از سوی برخی دختران و پسران جوان به تقلید از بازیگران هستیم. گویی تهاجم فرهنگی اینک خواسته یا ناخواسته از سوی متولیان و بازوان هدایت فرهنگی جامعه به واسطه ابر رسانه هایی مانند سینما و تلویزیون صورت می گیرد. نمونه آن پوشش و نوع آرایش های زنان بازیگر فیلم سینمایی «زنان مریخی و مردان ونوسی» است.
این تراژدی با زبانی تلخ به ما گوشزد می کند که مسئولان و متولیان امور فرهنگی باید در هدایت رسانه های تصویری و دقت در الگوهای رفتاری بازیگران به عنوان بازوی های محرک مسائل فرهنگی و توجه به نقش اثربخش تولیدات رسانه ای بر ذهن کودکان و نوجوانان، از مرحله نویسندگی که اسکله داستان که بار محتوایی آن را بر دوش می کشد تا مرحله کارگردانی و انتخاب بازیگر و عرضه نهایی فیلم یا سریال که مخاطب در مسیر داستان قرار می گیرد؛ دقت بیشتری داشته باشند.
از طرف دیگر بازیگران باید بپذیرند که در جامعه نقش الگویی دارند و بیشتر جوانان از آنها الگوپذیری می کنند و این امر اجتناب ناپذیر است، از این رو بی توجهی آنها به مسائل ارزشی و هنجارشکنی های فرهنگی و اجتماعی، نقطه مقابل برنامه های فرهنگی با رویکرد حجاب و عفاف در جامعه است.
به طور قطع با وجود این تعارض علمی و فکری، هرگز نمی توان از برنامه های تبلیغی و معرفتی، امید تاثیرگذاری بر ذهن جوانان و نهادینه کردن ارزش های معنوی و ایرانی را در جامعه داشت.
همچنین دوگانگی شخصیتی برخی زنان بازیگر در حضور ارزشی خود در نقش های سینمایی و یا تلویزیونی و بازی کردن رل زن محجبه و معتقد با حضور واقعی آنها با پوششی نامناسب در سطح جامعه؛ جوانان و به خصوص دختران جوان را دچار نوعی سردرگرمی در انتخاب الگوی رفتاری و پوششی کرده است. آنها در نهایت الگوی واقعی را می پذیرند که نقش نیست و کارگردانی جز خود بازیگر ندارد و رفتار و کردارش منوط بر تم داستانی نیست، و این همان واقعیت رفتاری و پوششی زن بازیگر در مجامع عمومی است.
واقعیتی که حتی در جریان تقدیر از سریال های ارزشی از سوی برخی زنان بازیگر پوشیده نمی شود!! این یعنی به ابتذال کشیدن سینما ، تلویزیون و هنری که باید متعالی باشد.

خاله زنک بازی روی آنتن


...دوئل اعتبار و آبرو در بزنگاه زنده و میلیونی تلویزیون...
اصولا در تقلید و کپی برداری هم نشان داده ایم که کارمان لنگ است؛ یک چیزی می شنویم که مثلا فلان برنامه ماهواره ای گل کرده، بدون هیچ تحقیقی و فارغ از نگاه بومی به آن برنامه، فی الفور دست به کار می شویم و اول تبلیغاتش را راه می اندازیم که ما داریم جنگ نرم دشمن را خنثی می کنیم(!) بعد هم یک چیزی روی آنتن می فرستیم که اندازه آگهی بازرگانی هم بیننده ندارد و دردی از رسانه و مردم دوا نمی کند و اگر هم مخاطب پیدا کند به خاطر محتوا نیست. به عبارتی در برنامه سازی نه تنها کار حرفه ای بلد نیستیم بلکه نمی دانیم در جمهوری اسلامی ایران قرار نیست برنامه صرفا سرگرمی تولید شود؛ و البته قرار هم نیست کلاس درس اخلاق و یا منبر مستقیم را به اسم برنامه تلویزیونی به خورد ملت بدهیم. همین می شود که برنامه هامان اغلب بدون کار کارشناسی، بدون ارزیابی دقیق و همچنین بدون ذائقه سازی و پیامدهای پخش آن، روی آنتن می رود و برای روکم کنی خودمان هم که شده - بالاخره نمی شود که از مردم عذرخواهی کنیم که در این ساعت خاص برنامه ای نداریم؛ به همه گفته ایم 24ساعته شده ایم با کلی شبکه رنگارنگ و در نتیجه آنتن باید پر باشد - همان آش شله قلمکار بدون سرآشپز را روی آنتن نگه می داریم و به به و چه چه مان هم به راه است که این دومی بیشتر آزاردهنده است، یعنی همه اهالی فرهنگ و منتقدان و دلسوزان اعتراض دارند که این برنامه و آن سریال خوب نبود، بعد آقایان مدیران محترم جلسه تقدیر و تشکر و هدیه بازی برگزار می کنند و به همه ما می خندند...همین می شود که برنامه های گفتگو محور ما در بهترین حالت می شود زمین دوئل و خط و نشان کشیدن این برای آن و آن برای این...گزارش امروز را بخوانید لطفا تا با رمز و رازهای خاله زنک بازی و علل تکثیر این پدیده روی آنتن بیشتر آشنا شوید.

عدم رعایت تعمدی حجاب و عفاف در سینما؟!


عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با بیان اینکه در فیلم‌های سینمایی، حجاب و عفاف از روی عمد رعایت نمی‌شود، گفت: آرایش، خودنمایی و ترویج مد در فیلم‌های تلویزیونی کاملاً مشهود است.نیره قوی در گفتگو با فارس در ‌خصوص وضعیت حجاب در میان بازیگران زن اظهار داشت: تماس فیزیکی و عدم رعایت حجاب و عفاف در فیلم‌های سینمایی به وضوح مشهود است، به ‌گونه‌‌ای که گویی هیچ نظارتی بر این فیلم‌ها وجود ندارد.وی افزود: برخی از فیلم‌های تلویزیونی ارتباط نادرست میان زن و مرد نامحرم را به ذهن تداعی می‌کنند، زمانی که صدا و سیما با 70 میلیون مخاطب اقدام به این‌گونه موارد می‌کند، در سینما که میزان مخاطبان آن بسیار کمتر است، وضعیت ارتباط‌‌ها و تماس‌های بدنی بدتر خواهد شد.عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با بیان اینکه نظارت‌ بر وضعیت حجاب، آرایش و ارتباط‌ میان زن و مرد در فیلم‌های سینما و صدا و سیما به هیچ عنوان کافی نیست، گفت: نظارت‌های اعمال شده بر فیلم‌های تولید داخل باید بیشتر شود و اگر یک فیلتر نظارتی پاسخگو نیست، فیلترهای نظارتی باید افزایش یابد.قوی ادامه داد: در فیلم‌های سینمایی بازیگران زن تعمداً حجاب و پوشش را رعایت نمی‌کنند و این موضوع در حال تبدیل شدن به یک الگو در میان دختران جوان است.وی با اشاره به اینکه در صدا و سیما وضعیت پوشش نسبت به سینما بهتر است، افزود: آنچه که در صدا و سیما بارز است، تبرج، آرایش، خود نمایی، ترویج مد و تنوع لباس‌های خارج از عرف است.عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی عنوان کرد: هم‌اکنون کشور تحت نفوذ شبکه‌های ماهواره‌ای است و نوع پوشش و آرایش غربی‌ها در جامعه ما رواج یافته است؛ در کنار شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای وضعیت حجاب و پوشش در فیلم‌های ایرانی نیز مناسب نیست و بسیاری از زنان و دختران جوان از بازیگران الگو می‌گیرند؛ از این رو شاهد رواج بد پوششی و بد حجابی در میان جوانان و بویژه دختران هستیم.

رئیس فارسی وان کجاست؟!


غرب این روزها خود به دام مافیای رسانه ای فاسد افتاده است.اگرچه مقامات انگلیسی سعی دارند سخنی از پرونده رابرت مرداک بر زبان نیاورده و در حقیقت به نوعی این مسئله را لاپوشانی کنند اما مرداک و لابی صهیونیستی پشت سر وی،حتی در راستای فعالیتهای خود تلفن مردم انگلیس را نیز شنود می کرده اند!

طی سالهای اخیر مباحث زیادی در خصوص شبکه های ماهواره ای ساخته و پرداخته دست غرب برای ایرانیان و تاثیرگذاری مخرب آن بر روی افکار کودکان و نوجوانان مطرح شده است.به عنوان مثال شبکه «فارسی وان» که متعلق به فردی به نام «رابرت مرداک» امپراتور رسانه ای است که یک یهودی استرالیایی و چهارمین مرد ثروتمند آسیاست، به نقش پر رنگ خود و مجموعه رسانه ای اش در امور دیگر کشورها افتخار می کند .مرداک عملکرد شبکه خبری فاکس نیوز و سایر رسانه های تحت تملک خود در تحریک و تشویق دولت ایالات متحده و اقناع افکار عمومی برای حمله به عراق را بسیار خوب و موثر ارزیابی می کند.بنابر این تفکری که جنگ طلبی و دخالت مستقیم نظامی در امور سایر کشورهای جهان از سوی قدرتهای سلطه گر را توجیه نموده و مورد تشویق قرار می دهد مولد برنامه های شبکه های مخرب فارسی زبان است.

رسوایی های رابرت مرداک همچنان ادامه دارد .با وجود تعطیلی
هفته‌نامه «News of the World» رسوایی شنود مکالمات تلفنی شهروندان انگلیسی همچنان گریبانگیر « مرداک» است. او به نقش پر رنگ خود و مجموعه رسانه ای اش در امور دیگر کشورها افتخار می کند. مرداک عملکرد شبکه خبری فاکس نیوز و سایر رسانه های تحت تملک خود در تحریک و تشویق دولت ایالات متحده و اقناع افکار عمومی برای حمله به عراق را بسیار خوب و موثر ارزیابی
می‌کند.بنابر این تفکری که جنگ طلبی و دخالت مستقیم نظامی در امور سایر کشورهای جهان از سوی قدرتهای سلطه گر را توجیه نموده و مورد تشویق قرار می دهد مولد بحرانهای تازه ای در دنیا شده است . مرداک و مجموعه فکری و مشاوران او به هیچ عنوان میان فعالیتهای خود تفکیکی قائل نشده و شالوده کانالها و رسانه های تحت پوشش خود را مطابق استراتژیهایی کاملامدون تعریف و تنظیم
می‌کنند.مرداک اخیرا برای سرپوش گذاشتن بر رسوایی اخیر
هفته‌نامه «News of the World» که بخشی از امپراتوری رسانه‌ای وی بود، به لندن رفت.شبکه اسکای نیوز اعلام کرده است که مرداک 80 ساله شخصا به ساختمان »اخبار بین الملل« در شرق پایتخت انگلیس جایی که این هفته نامه عامه پسند در آن منتشر می شد رفت تا بر روند تعطیلی سریع تر آن نظارت کند.در همین حال با دستگیری یکی از سردبیران پیشین هفته نامه مذکور که از قضا زمانی مشاور رسانه ای «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس بوده، این پرونده ابعاد تازه ای یافته و پای سیاستمداران را نیز به ماجرا باز کرده و فشارها علیه مرداک را افزایش داده است. با وجود تلاش مرداک برای تعطیلی یکی از قدیمی ترین نشریه های انگلیسی که با اجرای سنت
روزنامه‌نگاری این کشور توانسته بود طی بیش از یک و نیم قرن میلیونها خواننده را جذب کند، این اقدام نمی تواند از پیگیری رسوایی های دست اندرکاران آن توسط افکار عمومی و نهادهای قانونی جلوگیری کند. از این رو امپراتور رسانه ای جهان باید در انتظار روزهایی بدتر بوده و پاسخگوی سیاستهای غیرانسانی خود و مدیران رسانه ای اش برای به دست آوردن مخاطبان بیشتر باشد. طبق تصمیم مدیران شرکت نیوز کورپوریشن به ریاست وی این نشریه که پس از افشای رسواییهایش در هک تلفن ها و شنود مکالمات شهروندان انگلیسی بدنام شده بود، برای آخرین بار منتشر شده و چاپ آن برای همیشه متوقف می شود. این در حالی است که بنا بر اعلام اسکاتلند یارد «News of the World» مسئول شنود مکالمات حدود
چهار‌هزار انگلیسی از جمله افراد سرشناس، هنرمندان، قربانیان جنایات، نظامیان کشته شده در جنگ و گروههای مختلف از آنان است.لازم به ذکر است که صهیونیستها از ابتدای تشکیل کنگره صهیونیسم به فکر اشاعه تفکرات خود از طریق رسانه ها افتادند.با گذشت زمان و اشغال فلسطین توسط صهیونیستها این روند سرعت بیشتری پیدا
می‌کند تا آنکه لابی صهیونیسم عملابر بسیاری از رسانه های آمریکایی و صهیونیستی مسلط گردیدند.

رژیم صهیونیستی،ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی سعی داشته اند فرهنگ مهاجم را به صورتی تزئین شده وارد زندگی و مناسبات روزمره سایر مردم دنیا نمایند. بدیهی است جامعه‌‌ای اسلامی که فرهنگ اسلامی و پویایی این دین مبین در زیرساخت ها و متن آن جاری می باشد همواره از سوی فرهنگ مهاجم مورد هجمه قرار می گیرد. این مسئله امری اجتناب ناپذیر است. به عبارت دیگر
نمی‌توان وجود ضد فرهنگ مهاجم و کلیت آن را نادیده گرفت،بلکه باید با این تهاجم فرهنگی به مبارزه پرداخت .

زیر تیغ ماهواره

به طور کلی یکی از اهداف غرب برای استمرار سلطه سیاسی و اقتصادی گسترش سلطه فرهنگی است که یکی از اصلی ترین راهکارهای غرب در این حوزه استفاده از ظرفیت های رسانه ای است. جهانی‌سازی به سبک غرب در واقع تلفیق فرهنگ‌های
جهانی با آموزهای انسان گرایانه و لیبرالی است که کمتر مانعی را در پیش روی تحقق اهداف نظام سرمایه داری ایجاد کند .

از همین روست که بخش عمده ای از رسانه های بین المللی تحت تاثیر سیاست های فرهنگی غرب بوده و به نحوی در حال بازگویی و بازتاب
ارزش‌های فرهنگی غرب هستند . اما به نظر می‌رسد میزان توجه بلندگوهای غربی به جوامع مختلف همسطح نیست و غالبا جوامعی که هنوز سبک و سیاق سنتی خود را حفظ کرده اند بیشتر آماج اشاعه فرهنگی غرب قرار می گیرند . از سوی دیگر با توجه به پیشبرد بخشی از اهداف سیاسی کشورهای غربی در پشت پرده دیپلماسی عمومی نقش رسانه‌ها در رسوخ دادن فرهنگ غربی به کشوری همچون ایران افزایش یافته است.فعالیت گسترده شبکه های فارسی زبان غربی خود گواهی تام بر این موضوع است.در واقع رسانه های غربی سعی دارند به تدریج با ترویج اباحی گری فرهنگی و اعتقادی راه رابری ترویج سبک زندگی غربی فراهم آورند.

سبک زندگی مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را در برمی‌گیرد. موسیقی عامه، تلویزیون، آگهی‌ها همه و همه تصور‌ها و تصویرهایی بالقوه از سبک زندگی فراهم می‌کنند. در سبک زندگی غربی شاخصه های همچون منفعت محوری لذت گرایی و سایر خصیصه های مادیگرایانه زندگی نمود پیدا می کند و از همه مهمتر دین به یک تجربه شخصی که غیر قابل سنجش با میزان حقانیت است تبدیل می گردد . در این دین جدید اساسا سیاست از دیانت جداست ، زندگی آسانتر است ، فردگرایی مهم است،
لذت‌ها مورد احترام اند ، حرکت بشر به سوی کاهش آلام و دردهای زندگی است، دم غنیمت شمرده می شود و سایر انگارهای لیبرالیستی مورد تقدیر قرار می گیرند.

 
ادامه مطلب ...

حجاب مورد پسند مدیر شبکه سه برای دختران ایران


مراسم ویژه تقدیر از عوامل سریال «5کیلومتر تا بهشت» با حضور مدیران شبکه سوم سیما برگزار شد!
در حالی که رسانه‌ها و منتقدان به انحاء مختلف «ضعف» سریال‌های تلویزیونی ماه مبارک رمضان را گوشزد کردند، مدیر شبکه سوم سیما با برپایی جشنی، از عوامل سریال «5کیلومتر تا بهشت» که مورد انتقاد بسیاری از منتقدان و کارشناسان مذهبی قرار گرفته بود، تقدیر کرد.
پورمحمدی در این برنامه ویژه با اشاره به اینکه «مرگ» یکی از مسائل مهم امروز جهان است، از اینکه در سریال شبکه متبوعش به این مسأله و موضع آخرت پرداخته شده، ابراز رضایت کرد.
وی گفت: این سریال به این موضوعات پرداخته بود و انصافاً هم خوب پرداخته بود. ارتباط ارواح با هم مسأله پیچیده‌ای است که جای بحث کارشناسی در شبکه‌های مختلف سیما را دارد.
مدیر شبکه سه سیما با تقدیر از همه عوامل این سریال، ابراز امیدواری کرد: امیدوارم حجاب دختران ما مثل آیدای این سریال باشد...
به گزارش «24»، ایازی، معاون فرهنگی شهردار تهران نیز که به عنوان حامی مالی این سریال و نماینده بانک شهر در این مراسم سخن می‌گفت، اظهار داشت: باید به آقای پورمحمدی و افخمی به خاطر ورود به چنین مسائل پربحثی تبریک گفت. در این مراسم اکثر عوامل سریال با حضور روی سن و دریافت لوح سپاس و جوایز خود، از کارگردان و تهیه‌کننده و مدیریت شبکه سوم سیما تقدیر ‌کردند.
شهرام قائدی نیز در سخنانی به این نکته اشاره کرد که برای بازی در دو فیلم کمدی، کمی چاق شده بوده و وقتی برای این سریال دعوت ‌شد، احساس کرد که کارگردان او را نپسندیده اما در مذاکرات حضوری به او قول می‌دهد که وزن کم کند. او ادامه داد: برای این سریال از 13 فروردین، تا لحظه شروع کار 22تا 23 کیلو وزن کم کردم و خیلی خوشحالم در یک نقش منفی بازی کردم.
افخمی هم در سخنانی از سختی کار گفت و منابعی را به عنوان رفرنس‌های سریال معرفی کرد که از آن جمله تفسیر المیزان علامه طباطبایی را می‌توان نام برد.