جمال شورجه با اشاره به اینکه اگر فیلم های ملکه و روزهای زندگی در جشنواره، حاضرنبودند، هیئت داوران باید غمنامه منتشر می کرد، گفت: بعضی از فیلم های جشنواره بد آموزی اخلاقی داشتند.
جمال شورجه کارگردان
سینما و عضو هیئت داوران سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر در گفتگو با
خبرنگار شبستان در مورد جشنواره فیلم فجر امسال گفت: می توان این جشنواره
را از دو زاویه بررسی کرد؛ یکی نحوه برگزاری که امسال خوب و با نظم و ترتیب
بود و از افتتاحیه تا نمایش فیلم ها و حتی نحوه پذیرش آثار در جشنواره که
فرصت آن تمدید نشد بسیار خوب بود وخوشبختانه نمایش فیلم ها نیز با حداقل
تاخیر نسبت به سال های گذشته انجام شد. این نظم و ترتیب مثال زدنی نتیجه
مدیریت محمد خزاعی بود که امیدوارم در سال های آینده نیز این نظم برقرار
باشد. وی در مورد آثار به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر گفت: ما سی و
دوفیلم منتخب حاضر در بخش مسابقه را دیدیم. بعضی از آنها از نظر ساختار و
محتوا چنان ضعیف بودند که از حضورشان در بخش مسابقه سینمای ایران تعجب کردم
و بعضی فیلم هایی را که منتظر دیدنشان بودم در بخش مسابقه ندیدم. ابتدا
باید بگویم 32 فیلم به نظرم خیلی زیاد بود و شاید می شد با 20 فیلم بخش
مسابقه را به شکلی مناسب پر کرد. در مورد سطح کیفی و محتوایی فیلم های
برگزیده هیئت انتخاب باید این هیئت نظر خود را بگوید اما به نظرمن ما به
اهداف مورد نظری که در شعار جشنواره (اخلاق، امید، آگاهی)
مطرح شده بود نرسیدیم و باید تلاش بسیار زیادی شود تا فاصله ما با سینمای
مطلوب ایران که این شعارها در آن مستتر هستند کم شود. این شعارها ریشه در
اعتقادات دینی ما دارد که این موضوع نیز باید در فیلم ها بیشتر از سابق
لحاظ شود البته شاید در بسیاری از آثار این موضوع وجود داشته اما برای 32
فیلم بخش مسابقه سینمای ایران این قضیه صدق نمی کرد.شورجه در ادامه با
اشاره به وجود مثلث عشقی در بسیاری از آثار حاضر در جشنواره گفت: دوازده
فیلم از آثار بخش مسابقه یعنی 30 درصد آن به مثلث عشقی بین افراد مختلف می
پرداخت که این موضوع نشان دهنده غیبت عفت، پاکدامنی و اخلاق اسلامی در
فیلم های جشنواره بود که در بعضی موارد بعضی از آثار حاضر در جشنواره می توانست ایجاد انحراف و بدآموزی در جامعه بکند.
این هشداری برای ما دست اندرکاران امور سینماست و خود من که عضو شورای
پروانه ساخت هستم حس می کنم باید تدابیری اندیشید که سینما به اهداف کلان
نظام نزدیکتر شود. این مسئله مدیریت و سیاستگذاری جدیدی را دربستر سینما می
طلبد که امیدوارم با افتتاح سازمان سینمایی و حضور یک مدیریت خوب و جامع
در سینما به این هدف برسیم و تولید آثار ارزشی بالاتربرود. این راهی است که
باید آن را بپیماییم و در این میان خود فیلمسازان نیز باید متخلق به اخلاق
اسلامی باشند و به جای سیئات از حسنات بگویند.این کارگردان با اشاره به
حضور پرتعداد آثاری با مضامین سیاسی در بخش مسابقه سینمای ایران سی امین
جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: آثارسیاسی بسیاری در جشنواره امسال حضور
داشته که متاسفانه در اکثر موارد آنها تنها با استفاده از ابزار سیاست در
واقع آثاری تجاری و بسیار ضعیف و کم مایه بوده اند. قطعاً اگر دو فیلم
«روزهای زندگی» و «ملکه» در جشنواره فیلم فجر حضور نداشت ما باید به جای
بیانیه هیئت داوران، غمنامه منتشر میکردیم. البته هر ساله سینمای ایران
فراز و نشیب زیادی دارد و نمی توان با دیدن 32 فیلم کل سینمای ایران را
مورد قضاوت قرار داد اما مشت، نمونه خروار است و دیدن این آثار نشان
می
دهد که در کجای کار قرار داریم و برای بهبود سینمای ایران باید چه
راهکارهایی در پیش گرفت. راهکارهایی که هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ
مضمونی، فیلم ها را ارتقا بخشد و امیدوارم در سازمان سینمایی اهرم هایی
وجود داشته باشد که ما بتوانیم به راحتی به سینمای آرمانی برسیم.