حجاب و عفاف

حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد. «مقام معظم رهبری»

حجاب و عفاف

حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد. «مقام معظم رهبری»

حجاب عامل تحکیم پیوند خانوادگی


تحکیم پیوند خانوادگی نیز از جمله اهدافی است که اسلام در برنامه های خویش تعقیب می کند و این مهم تنها با محدودشدن ارضاء غریزه جنسی بصورت اختصاصی و در کادر قانون آنهم صرفا در محیط خانواده محقق خواهد شد.
آزادی و بی بند و باری در روابط جنسی، علاوه بر اینکه تا حد زیاد مانع از شکل گیری ازدواجهای رسمی است، بقایای هسته های تشکیل شده را نیز تهدید می کند. چه در این فضا هر یک از زن و شوهر به جای اینکه همسر خود را عامل سعادت و مایه سکونت خویش ببیند، او را عوامل سلب آزادی و رقیب مزاحم خود تلقی می کند.
ایجاد پاک ترین و صمیمی ترین عواطف بین زوجین و برقرار ساختن یگانگی و اتحاد کامل در کانون خانواده از نکات مهم است. تأمین این هدف وقتی ممکن است که زوجین از هرگونه استمتاع از غیر همسر چشم بپوشند و اصل ممنوعیت هرنوع کامیابی جنسی در غیر کادر خانواده رعایت گردد.
1
بی بند و باری در پوشش، بی بند و باری در تحریک است و بی بند و باری در تحریک، بنیاد خانواده را متلاشی می کند. نه تنها در اسلام بلکه در همه مرامهای اجتماعی جهان، این نتیجه حاصل شده است که خانواده باید محفوظ و محترم بماند و زن و مرد باید دلبسته و وفادار به یکدیگر باشند تا آشیان دلپذیری برای فرزندان خویش بنا کنند و با تربیت آنها، آینده جامعه خویش را ترسیم کنند. اما در جامعه ای که برهنگی بر آن حاکم است، هر زن و مردی، همواره در حال مقایسه اند، مقایسه آنچه دارد با آنچه که ندارد و آنچه ریشه خانواده را می سوزاند این است که این مقایسه، آتش هوس را در زن و شوهر، و مخصوصا در وجود شوهر دامن می زند.2
***************

حیای مثبت و منفی


گفتنی است که از نظر اسلام، مطلق حیا پسندیده نیست. از دید رسول خدا صلی الله علیه و آله حیا بر دو گونه است. حیایی که برخاسته از حکم عقل است و حیایی که نشانه حماقت و نادانی است.1
حیای که انسان را از کارهای زشت باز می دارد، حیای خوبی است و نشانه عقل و ایمان است و آنچه در فضیلت حیا در اسلام وارد شده است، درباره همین نوع از حیا است، از مصادیق این حیا می توان حیای از خداوند، حیای از خویشتن، حیای از دیگران را نام برد.
حیایی که انسان را از کارهای نیک باز می دارد، ناپسند و منفی است و اسلام آن را در انسان نشانه نادانی و ناتوانی می داند.2
1ـ اَلَحیاءُ حَیاءان: حَیاءُ عَقلِ و حَیاءُ حُمق، میزان الحکمه، ص 566.
2ـ محبث عفاف و حیا از کتاب مروارید عفاف، به نویسندگى محمود اکبرى استفاده شده است.

آثار و عواقب خانه گریزی بر شخصیت دختران فراری



هر پدیده ای که در یک اجتماع روی می دهد، آثار گوناگونی را بر جای می گذارد. آثاری که گاه مخرّب و گاه مفید هستند. هنگامی که یک پدیده اتفاق می افتد، در یک فرآیند، تمامی افراد جامعه و نهادهای اجتماعی، از پی آمدهای گوناگون آن پدیده بی نصیب نمی مانند و علاوه بر تأثیر از این پدیده، بازخوردهایی را نیز ارایه می دهند. بنابراین، هر پدیده به صورت تعامل دو سویه، هم در تغییر و تحولات اجتماع نقش دارد و هم خود از اجتماع اثر می پذیرد. پدیده فرار نیز از این قاعده مستثنا نیست. با این تفاوت که به علّت دامنه گسترده اش از عوامل بسیاری اثر می پذیرد. بی شک، اثرگذاری پدیده فرار هم با دیگر پدیده ها متفاوت خواهد بود.
آثار و پی آمدهای فرار را می توان به آثار و آسیب خانه گریزی بر فرد، آثار و آسیب خانه گریزی بر خانواده، آثار و آسیب های خانه گریزی بر جامعه، تقسیم کرده.
آثار و آسیب های خانه گریزی بر فرد فراری
فرد پس از فرار، با حادثه های گوناگون و تجربه های ناگواری روبه رو می شود که بر شخصیت او اثرگذار است. بیش تر این تجربه ها بسیار تلخ و ناگوار هستند. این آسیب ها را می توان در قالب چند طبقه ارایه داد: اختلال های روانی، اختلال های شخصیتی، اختلال های شناختی و اختلال های رفتاری.
پیش از بررسی این موارد، باید یادآور شویم که هرچند هر یک از این اختلال ها با اختلال های دیگر ارتباط دارند، ولی برای ارایه نظام مند و دسته بندی شده اطلاعات ناگزیریم اختلال های یاد شده را به صورت جداگانه و طبقه بندی شده بررسی کنیم.
  ادامه مطلب ...

گفتگوهای دلنشین فاطمه (س) و علی (ع)


تفریح و گفتگوهای دلنشین فاطمه (س) و علی (ع)

روایت شده که روزی حضرت علی و همسرش حضرت زهرا به صحرا رفته و به هنگام خوردن خرما با گفتن کلماتی با یکدیگر مزاح کردند. علی (ع) فرمود: ای فاطمه! رسول خدا مرا بیشتر دوست دارد.حضرت زهرا(س) گفت: این سخن تو عجیب است ! آیا می شود پیامبر تو را بیش از من دوست داشته باشد در حالی که من میوه دل او وعضوی از پیکرش هستم و غیر از من فرزندی ندارد؟! علی (ع) فرمود: ای فاطمه! اگر سخن مرا قبول نداری بیا تا نزد پدرت برویم! سپس آن دو با هم نزد پیامبر رفتند.

حضرت فاطمه پیشدستی کرد و گفت :ای رسول خدا ! کدام یک از ما دو نفر نزد تو محبوب تریم؟ من یا علی؟

رسول خدا فرمود: تو به من محبوب تری و علی از تو برای من عزیز تر است. به دنبال فرمایش حضرت رسول ، علی (ع) گفت: آیا من به تو نگفتم که فرزند فاطمه باتقوایم؟ زهرا (س) فرمود: من نیز دختر خدیجه کبرایم. علی گفت: من فرزند صفایم. فاطمه گفت: من دخترر سدرة المنتهی هستم.علی گفت: من فخر کائناتم. فاطمه گفت: من دختر کسی هستم که به خدا نزدیک و نزد او گرامی شده...

  ادامه مطلب ...

حجاب در جوانی


نواهنگی زیبا پیرامون «ارزش و اهمیت حفظ حجاب در سنین جوانی و سهل‌گیری اسلام برای حجاب پیرزن‌ها» با بیان «استاد حجت‌الاسلام و المسلمین نقویان»(1:40)

دانلود نمایید

ویژگی برترین زنان چیست؟

شاید شما نیز افرادی را دیده باشید که ویژگی هایی همچون ثروت و زیبایی را بارزترین مشخصه ی یک زن برتر برای تشکیل زندگی قلمداد می نمایند، اما این افراد باید بدانند که در کنار این ویژگی ها، شرایط دیگری نیز از سوی ائمه اطهار (ع) مطرح شده است تا یک زن لقب برترین را به خود اختصاص دهد!

در این باره از امیرالمومنین علی (ع) روایت شده است که فرموده اند: بهترینِ زنانِ شما پنج دسته می باشند؛ عرض شد یا علی آنان کدامند؟
حضرت فرمودند: فرمانبردار باشد، نرم خو باشد، موافق و پیرو همسر باشد، اگر همسرش را خشمناک دید چشمش را برای خواب بَرهم نمی گذارد مگر این که شوهر خویش را راضی و خشنود گرداند، و در هنگام غایب بودن شوهر، خودش را از نامحرمان محفوظ می دارد، و همچنین حضرت محمد (ص) فرموده اند: بهترین زنان شما زنی است که توانایی زاییدن فرزند داشته باشد، شوهردوست باشد، مهربان باشد، باحجاب و عفیف باشد، در بین خانواده اش شریف و سرسخت و برای شوهرش تسلیم و فرمانبردار باشد، زینت و آرایش خود را تنها به شوهر خویش اختصاص دهد و نیز فرموده اند: زنی که شوهرش را در حج، جهاد یا طلب علم یاری نماید، خداوند ثوابی به او می دهد که مطابق اجر زن حضرت ایوب (ع) می باشد.

منابع:1- شیخ حرعاملی، وسائل الشیعه، ج14: 15.
2- طبرسی. مکارم الاخلاق: 229، 230.
3- امینی. جوان و همسرگزینی: 145،