بنیادی ترین تعریف از جنگ رسانهای استفاده از رسانهها برای تضعیف کشور هدف است. جنگ رسانه ای یکی از برجسته ترین جنبههای جنگ نرم و جنگهای جدید بین المللی است. اگرچه جنگ رسانه ای عمدتا به هنگام جنگهای نظامی کاربرد بیشتری پیدا میکند اما این به مفهوم آن نیست که در سایر مواقع جنگ رسانهای در جریان نبوده و یا مورد استفاده قرار نمیگیرد. به هر حال باید گفت رشد و نمو شبکههای فارسی زبان که از سوی معاندین انقلاب اسلامی هدایت و راهبری میشود نشان از آن دارد که غرب به دنبال استحاله فرهنگ ایرانی از طریق قابلیتهای رسانهای است.الگوهایی که در این فیلمها معرفی میشوند کاملاً با فرهنگ ایرانی و اسلامی کشورمان تفاوتهای بسیاری دارند روابط آزادانه زن و مرد، خیانت زن و شوهر به یکدیگر و بی بندو باری تنها تعدادی از موضوعاتی است که هر شب ذهن و افکار خانواده ایرانی را هدف قرار میدهند.این شیوه که تحت عنوان جنگ نرم فرهنگی دشمن در کشور شناخته میشود بدون به کارگیری خشونت و با فراهم کردن شرایط مناسب پیروزی را به دشمن هدیه میدهد؛ چنانچه دشمنان یک ملت با جنگ نرم بتوانند در باورها و اعتقادات ملتی رسوخ کرده و با ایجاد شک و تردید،آن باورها و اعتقادات را مخدوش و متزلزل کنند، زمینهها و بسترهای لازم برای هدف بعدی یعنی ایجاد تغییر در چگونگی فکر کردن و اندیشیدن در حوزههای گوناگون فراهم میشود بنابراین هدف عمده در جنگ نرم ایجاد تغییر در افکار جامعه است.مخاطبان مورد هدف شبکههای فارسی زبان ماهوارهای خانوادهها، مادران و زنان جامعه ایرانی هستند در برنامههای این شبکهها روابط آزاد زن و مرد به نمایش گذاشته میشود که به نوعی الگوی زندگی غربی را در میان خانوادههای ایرانی رواج میدهند، سریالهای به ظاهر جذاب این شبکهها مفاهیم عمیق دینی را دستخوش آسیب قرار داده و ضمن ترویج و قباحت زدایی ارتباطات نامشروع با نامحرمان و حتی محارم، مخاطب جوان را در انجام اعمال خلاف شرع حمایت و ترغیب میکنند.این شبکهها با پخش برنامههای سرگرم کننده و هیجان انگیز علاوه بر اینکه انگ سیاسی بودن را از خود برمیدارند و حساسیت مخاطب را نسبت به شبکه پایین میآورند، در قالب برنامههای به ظاهر معمولی، فرهنگ و سبک زندگی غربی مورد نظر خود را در بیننده ایجاد میکنند.زنان و مردانی که این برنامهها را تماشا میکنند نخست نسبت به محکمات دینی و اعتقادی خود، سست میشوند و به تبع آن پرداختن به امور سطحی و مبتذل، آنها را از معنویت و تفکر دور میسازد و بر این اساس به اهداف خود که دین زدایی از جامعه اسلامی است تا حدودی نایل شدهاند اما کار به اینجا ختم نمیشود آنها با تعدد و تنوع برنامهها سعی دارند تا تغییرات ایجاد شده در اذهان را تثبیت کرده و به شخصیت افراد تسری دهند، مخاطبان این برنامهها اگر در ابتدا فقط در ذهن و فکر خود همراه با این شبکهها بودند به مرور زمان در عمل و رفتار نیز آن را عینیت بخشیده و همرنگ این جماعت میشوند.
منبع: روزنامه رسالت