فلسفه سوم: حجاب به منظور استثمار زنان است
عده
ای با یکی دانستن تاریخ زن در دوره های گذشته تاریخی و تعمیم دادن سرنوشت
غربی او بر کل نظام های حکومتی دنیا؛ چنین فرض کرده اند که علت حجاب و نوع
پوشش در اسلام، بخاطر استثمار و بهره کشی از زنان بوده است و هدف از آن
نوعی تسلط و برتری دادن مردان بر زنان است و این دو قشر را یکی زیر دست
دیگری را زبر دست فرض کرده اند.
برخی علت وجوب حجاب و پوشش را در
اسلام را نشانه ی تحقیر زن و مملوک بودن او و در خدمت اوامر مرد اش دانسته
اند و این قانون زن را هر چه بیشتر در خدمت مرد قرار می دهد؛ و از این رو
با دستاویز قرار دادن حجاب، علیه نظام حقوقی اسلام به اعتراض پرداخته اند و
با هجوم گسترده ای، اکثر عقاید و ارزش های جامعه ی اسلامی را مردود دانسته
اند.

همچنانکه
امروزه شاهد هستیم، با تاسیس شبکه های ماهواره ای به تبلیغ ضد ارزش ها و
تحقیر قوانین اسلامی می پردازند مثل شبکه های "من و تو" ، "gemTV "،
"فارسی وان" و ... که سردمدار این هجمه ی عظیم فرهنگی هستند و با بکارگیری
روش های زیرکانه ای به جنگ نرم مشغول هستند! این شبکه ها، حجاب را مانع از
آزادی زنان و نشانه ی مالکیت مردان بر زنان می دانند و تنها راه آزادی را
کناز گذاشتن حجاب می دانند.
با تلقین شعار هایی از قبیل اینکه" در
اسلام زنان باید خانه نشین و پرده نشین باشند" ، " زن در اسلام با ازدواج
جزء ما یملک مرد می شود" و همچنین " در اسلام زنان نباید با مردان نشست و
برخاست داشته باشند" قصد دارند تا حس کمال جویی زنان را ترغیب کنند و اسلام
را یک دین متحجر و کهنه قلمداد کنند.
بررسی این نظریه و فلسفه (بافی):
بدیهی است که این فلسفه در اسلام مورد نظر نبوده است و هدف از اسلام در وضع قانون حجاب امر بالاتر و مهمتری را دنبال می کند.
اما؛ جواب به اشکالات فوق:
1-
از حیث مالی، اسلام اولین سیستم حقوقی است که استقلال مالی زن از مرد را
به رسمیت می شناسد و اموال زن را چه قبل و چه بعد از ازدواج از آن خود او
می داند.
2- در احکام اسلامی، زن می تواند شاغل باشد و به کار کردن در
بیرون از خانواده بپردازد مشروط به اینکه به وظایف خانوادگی اش مخالف و
معارضی نداشته باشد و بعلاوه، مجبور نیست از این درامد، در امور مالی
خانواده هزینه کند و مالکیت مطلق بر آن دارد.
3- در احکام اسلامی زن می
تواند حتی در قبال وظایف روزمره ی خانوادگی نیز، هزینه دریافت کند و در غیر
این صورت از انجام دادن این کارها خودداری کند، مثلا در قبال نظافت خانه،
شیر دادن به بچه و ... .
4- در اسلام از حیث اقتصادی، تنها مرد وظیفه ی
تامین معاش و دخل و خرج خانه را داراست و حتی کار کردن بر مرد واجب است و
کسب درآمد اضافه بر او مستحب است.
5- در آموزه های اسلامی، که دائما در
مجالس و روضه ها، در مورد خطبه ی حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت زینب
سلام الله علیها در مجلس یزید و ... صحبت می شود، چگونه می توان پرده نشینی
مطلق زن را نتیجه گرفت و اسلام را دینی ضد حقوق زن دانست!
6- در اسلام،
این مردان هستند که با همنشینی از زنان منع شده اند و جلوی هوسرانی انان
گرفته شده است؛ همچنانکه مصطح است، حجاب در واقع محدودیتی برای مردان است.
7-
در منابع اسلامی روایات زیادی داریم که مردان را از بهره کشی و استثمار
زنان منع شده اند و البته ذکری از اینکه حجاب بخاطر استثمار او توسط مرد
باشد ذکر نشده است.
8- اگر حکم حجاب در اسلام به منظور استثمار و بهره کشی زنان توسط مردان بود، این امر را تجویز می کرد نه اینکه اینکار را ممنوع کند.
9-
اینکه بخواهیم به بنام آزادی، جامعه را به بی بند و باری سوق دهیم اشتباه
بزرگی است. این آزادی که برای زن در غرب به رسمیت شناخته شده است، بیشتر
آزادی برای مردان است و در این شرایط مردان بهره وری حداکثری خواهند داشت
تا اینکه بخواهیم با این کار زن را از استثمار مرد رها سازیم.
اینکه
برخی از مسلمانان در رفتار خود خلاف این را بروز می دهند، فقط بخاطر جهالت
و نا آگاهی نسبت به آموزه های اسلام است و بقول شاعر:
اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست
یا علی