حجاب و عفاف

حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد. «مقام معظم رهبری»

حجاب و عفاف

حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد. «مقام معظم رهبری»

یک پوشش جنجالی

«پوشش عجیب میهمانان زن در برنامه شبکه دو»،« پوشش نامرسوم زنان در تلویزیون»،«چهره های عجیب در تلویزیون» و ... این ها بخشی از تیترهای محترمانه ای است که از چهارشنبه شب گذشته همزمان با پخش برنامه «زنده باد زندگی» وارد رسانه های رسمی کشورمان شد.

در شبکه های اجتماعی و سایت های غیر رسمی اما حکایت به گونه ای دیگر بود و کاربران با ادبیاتی کاملا متفاوت با خبر «پوشش نامتعارف زنان در تلویزیون » برخورد داشتند.

اصل ماجرا

«زنده‌باد زندگی» از برنامه های شبکه دو است که با اجرای محمد جعفر خسروی روی آنتن می رود. چهارشنبه شب یک خانواده روحانی در بخش مربوط به «ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی» روبروی مجری نشستند تا پاسخگوی سوالات او باشند. علاوه بر روحانی 43 ساله، همسر، دختر، داماد و دو پسر کوچک و نوه‌ اش هم حضور داشتند. آن چه شاخک ها را حساس کرد نوع پوشش بانوان بود که سریع خبرش در سایت ها منتشر شد. ایسنا به نقل از انصاف نیوز نوشت: « پوشش کامل سیاه‌رنگ همسر آقای صادقی و دخترش زهرا در این برنامه زنده تلویزیونی، بسیار جلب توجه کرد؛ حجاب مادر به گونه‌ای بود که چشم‌ها به سختی دیده می‌شد و نوک انگشت‌ها نیز پیدا بود. اما دختر او که دستکش سیاه در دست داشت، حتی چشمانش هم دیده نمی‌شد. یکی از پرسش‌های مجری از صادقی، درباره تماشای تلویزیون در خانه بود که صادقی گفت تلویزیون نمی‌بینند، اما به جای آن از اینترنت استفاده می‌کنند. در تصاویری که از این برنامه مشاهده می‌شود نشان می‌دهد این برنامه به صورت سیاه و سفید پخش شد؛ این در حالی است که برنامه‌های قبل و بعد از آن به صورت رنگی از شبکه دو پخش شده است.مشخص نیست که آیا صداوسیما در برنامه‌ای برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج چنین نوع رفتار و پوششی را دنبال می‌کند؟ آیا صداوسیما بازخوردی از تأثیر پخش چنین برنامه‌های ترویجی می‌گیرد و بر مبنای آن عمل می‌کند؟»

سبک زندگی ایرانی اسلامی این است؟

همانطور که ملاحظه کردید رسانه ای که اصل خبر را منتشر کرده با تردید درباره سیاست صدا و سیما در ترویج سبک زندگی اسلامی سوال می پرسد و نمی داند مواجهه تلویزیون در این باره چیست؟

برای این اتفاق می توان سناریوهای متفاوتی نوشت. در شرایط عادی باید به عقیده صاحب چنین پوششی احترام گذاشت اما وقتی یک سر ماجرا به بحث «ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی» می رسد، نوع برداشت ها هم متفاوت می شود. آیا سبک زندگی ایرانی اسلامی چنین پوششی طلب می کند؟ حتما جواب منفی است و لازم نیست به خودمان یادآوری کنیم که حد و حدود حجاب در شرع مقدس ما چگونه تعریف شده.

شبکه های معتبر و پرمخاطب دنیا امروز پیش از هر کاری جذابیت گرافیک شان را با رنگ و نور و دکور و قاب بندی متنوع بالا می برند. می دانند که اگر تصویرشان چشم نواز باشد مخاطب جذب برنامه می شود. ابتدا بسته ای شکیل آماده می کنند و بعدا خوراک شان را در آن می پیچند.

 
ادامه مطلب ...

به من نگاه کنید

به این زنان نگاه کنید! این یک در خواست غیر مستقیم است. با اینکه زیاد به چشم نمی آیند اما نگاه های جذاب به سمت آنها زیاد است 

مانتو مد

پوشش ملی و اسلامی قصه درازی دارد که هنوز چند خط اول آن بیشتر نوشته نشده است. هنوز زن ایرانی در بازار بیش از آنکه بتواند از جنس و طرح ایرانی استفاده کند باید سعی کند از میان اجناس خارجی پوششی را برای خود انتخاب نماید.

بعد از چند سال از تصویب قانون عفاف و حجاب و ساماندهی مد و لباس و تشکیل کارگروه و بنیاد ملی برای لباس ملی هنوز این مدل های غربی، برندهای خارجی و دست پر زور ماهواره ها و شبکه های اجتماعی هستند که در رقابت فرهنگی در عرصه پوشش توانسته اند مچ چندین ماده قانونی و میلیاردها بودجه را به زمین بزنند.

 
ادامه مطلب ...

مجاهدت زن مسلمان ایرانی در قاب بیداری اسلامی


چندی پیش اجلاس بانوان و بیداری اسلامی در مرکز همایش های برج میلاد با حضور بیش از 1300 بانوی فرهیخته جهان اسلام برگزار شد. سازمان بسیج جامعه زنان کشور در نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های بانوان ایرانی که در حاشیه این اجلاس، برپا شده بود با غرفه ای به منظور معرفی هفت هزار شهید زن، بخصوص شهدای اسوه (کرجو، افضل، فرهانیان) شرکت داشت.

غرفه ای به گیرایی نگاه یک شهید:

غرفه ای کوچک اما به بزرگی دل صاحبان آسمانی آن، غرفه ای ساده اما به زیبایی معرفت و بصیرت یاران به خون تپیده انقلاب،‌ غرفه ای با تصاویر زیبا از حضور زنان در
عرصه های مختلف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شکل گرفته با تابلویی بزرگ از تصاویر شهدای زن که چهره شهید ناهید فاتحی کرجو، مریم فرهانیان، نسرین افضل، فوزیه شیردل و... که در آن معصومیت و صلابت چهره شان، توأم با نگاهی مقتدر و با صلابت، چشمان هر بازدیدکننده ای را خیره و قدم های سریع آنها را در گذشتن از کنار غرفه، آهسته می کرد. واقعیتی که در نخستین لحظه های حضور بانوان، ‌چه ایرانی و چه خارجی در کنار غرفه متوجه
می شدی؛‌ نگاه بهت زده بازدیدکنندگان از کثرت شهدای زن در طول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود که نشان از تاریخی سترگ از حضور زنان در عرصه های مختلف حمایت از نظام اسلامی دارد. بعد خیل سئوالاتی که پرسشگران آن می خواستند بدانند:‌ شما از کدام مجموعه هستید؟ به کدام سازمان مربوط می شوید؟ اطلاعات خود را در زمینه شهدا چگونه به دست می آورید؟ آیا واقعا ما هفت هزار شهید زن داریم؟ چرا تا کنون در این مورد هیچ اطلاعاتی به ما داده نشده است؟ شهدای اسوه را چگونه انتخاب
می کنید؟ ما هم می توانیم شهدای زن را معرفی کنیم؟ و... خدا خیرتان بدهد که ما را با نقش زنان در عرصه های مختلف دفاع از انقلاب و میهن آشنا می کنید. در طی لحظه لحظه این دو روز که گویی ما به یمن عطر دل انگیز حضور معنوی شهدای زن، مهمان دل بازدیدکنندگان بودیم و در غرفه دلشان جایی حتی به اندازه یک گفتگوی کوتاه باز می کردیم! بیشترین گفتگوها در باره حجاب و عفاف و نقش آن در پیشرفت بانوان، جایگاه زنان در ایجاد انگیزه برای حضور مردان در عرصه های مختلف دفاع از نظام اسلامی، تبیین جایگاه زن در جامعه به برکت نگاه متعالی امام خمینی (ره) به بانوان و خلاصه بروز و ظهور حس اعتماد به نفس و تأثیرگذاری در جامعه بود. حسی که اگرچه همیشه در وجود زن ایرانی نهادینه شده اما کمتر فرصت نمایش آن به جهان اسلام را داشته است.

  ادامه مطلب ...

مجاهدت زن مسلمان ایرانی در قاب بیداری اسلامی


چندی پیش اجلاس بانوان و بیداری اسلامی در مرکز همایش های برج میلاد با حضور بیش از 1300 بانوی فرهیخته جهان اسلام برگزار شد. سازمان بسیج جامعه زنان کشور در نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های بانوان ایرانی که در حاشیه این اجلاس، برپا شده بود با غرفه ای به منظور معرفی هفت هزار شهید زن، بخصوص شهدای اسوه (کرجو، افضل، فرهانیان) شرکت داشت.

غرفه ای به گیرایی نگاه یک شهید:

غرفه ای کوچک اما به بزرگی دل صاحبان آسمانی آن، غرفه ای ساده اما به زیبایی معرفت و بصیرت یاران به خون تپیده انقلاب،‌ غرفه ای با تصاویر زیبا از حضور زنان در
عرصه های مختلف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شکل گرفته با تابلویی بزرگ از تصاویر شهدای زن که چهره شهید ناهید فاتحی کرجو، مریم فرهانیان، نسرین افضل، فوزیه شیردل و... که در آن معصومیت و صلابت چهره شان، توأم با نگاهی مقتدر و با صلابت، چشمان هر بازدیدکننده ای را خیره و قدم های سریع آنها را در گذشتن از کنار غرفه، آهسته می کرد. واقعیتی که در نخستین لحظه های حضور بانوان، ‌چه ایرانی و چه خارجی در کنار غرفه متوجه
می شدی؛‌ نگاه بهت زده بازدیدکنندگان از کثرت شهدای زن در طول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود که نشان از تاریخی سترگ از حضور زنان در عرصه های مختلف حمایت از نظام اسلامی دارد. بعد خیل سئوالاتی که پرسشگران آن می خواستند بدانند:‌ شما از کدام مجموعه هستید؟ به کدام سازمان مربوط می شوید؟ اطلاعات خود را در زمینه شهدا چگونه به دست می آورید؟ آیا واقعا ما هفت هزار شهید زن داریم؟ چرا تا کنون در این مورد هیچ اطلاعاتی به ما داده نشده است؟ شهدای اسوه را چگونه انتخاب
می کنید؟ ما هم می توانیم شهدای زن را معرفی کنیم؟ و... خدا خیرتان بدهد که ما را با نقش زنان در عرصه های مختلف دفاع از انقلاب و میهن آشنا می کنید. در طی لحظه لحظه این دو روز که گویی ما به یمن عطر دل انگیز حضور معنوی شهدای زن، مهمان دل بازدیدکنندگان بودیم و در غرفه دلشان جایی حتی به اندازه یک گفتگوی کوتاه باز می کردیم! بیشترین گفتگوها در باره حجاب و عفاف و نقش آن در پیشرفت بانوان، جایگاه زنان در ایجاد انگیزه برای حضور مردان در عرصه های مختلف دفاع از نظام اسلامی، تبیین جایگاه زن در جامعه به برکت نگاه متعالی امام خمینی (ره) به بانوان و خلاصه بروز و ظهور حس اعتماد به نفس و تأثیرگذاری در جامعه بود. حسی که اگرچه همیشه در وجود زن ایرانی نهادینه شده اما کمتر فرصت نمایش آن به جهان اسلام را داشته است.

  ادامه مطلب ...

حجاب وعفاف و بیداری اسلامی


نقش حجاب وعفاف در عظمت زن

حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.
حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است. همواره این دو واژه در کنار هم به کار برده می‌شوند و در نگاه اول به نظر می‌آید هر دو به یک معنا باشند اما با جستجو در متون دینی و فرهنگنامه‌ها به نکته قابل توجهی می‌رسیم و آن تفاوت این دو واژه است. در برخی کتب لغت حجاب را این‌گونه تعریف کرده‌اند: «الحجاب، المنع من الوصول» حجاب یعنی آنچه مانع رسیدن می‌شود.
برخی گفته‌اند حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان کردن و منع از دخول است و به عنوان شاهد آیه شریفه «و من بیننا و بینک حجاب»‌(فصلت، آیه ۵) را ذکر کرده‌اند. در دیگر کتاب‌های لغت حجاب را به معنای پرده آورده و نوشته‌اند: امراه محجوبه؛ زنی که پوشانیده است خود را به پوشاندنی.
با توجه به معانی ذکر شده در می‌یابیم حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است، اگرچه این پوشش برخاسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد است ولی ظهور در نشئه مادی و طبیعی دارد یعنی پوشش ظاهری افراد و بویژه زنان را حجاب می‌گویند که مانع از نگاه نامحرم به آنان می‌شود. عفاف نیز دارای معانی گوناگونی است که در مجموع تعریف کاملی را به ما خواهد داد. راغب اصفهانی در مفردات القران می‌نویسد: العفه حصول حاله للنفس تمتنع بها غلبه الشهوه؛ عفت حالتی درونی و نفسانی است که توسط آن از غلبه شهوت جلوگیری می‌شود.
البته قابل ذکر است که در قرآن کریم از واژه عفت در دو معنا استفاده شده است، گاه به معنای خود نگهداری و پاکدامنی است و گاه «عفت» به معنای قناعت آمده و مسائل مالی مورد نظر است. آنچه در این مقاله مورد نظر ماست مفهوم اولی است یعنی خود نگهداری از شهوت و مسائل جنسی؛ اگرچه می‌توان برای هر دو معنا واژه عفت را آورد و ضرری به مفهوم آن نمی‌خورد. از مجموع معانی ذکر شده برای حجاب و عفاف می‌توان نتیجه گرفت که عفاف نوعی حجاب درونی است که انسان را از گناه باز می‌دارد.

  ادامه مطلب ...

نقش زنان در بیداری اسلامی



بیداری اسلامی پدیده‌ای عظیم و دو مرحله‌ای است که در مرحله‌ی نخست در پی استیلای استعمار غرب و شرق بر کشورهای مسلمان از نیمه‌ی دوم قرن بیستم با هدف بازگشت به اسلام و فرهنگ آن آغاز گشتامّا این مرحله با حاکمیت مزدوران و دست‌نشانده‌های استعمار، سرکوب شد و مرحله‌ی دوم از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی آغاز گشت و هم‏زمان با استقرار نظام حکومتی اسلامی در ایران، انقلاب‌ها و جنبش‌های اسلامی در سایر کشورهای اسلامی چون کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، پاکستان، افغانستان و کشورهای شمال آفریقا رخ داد امّا متأسّفانه با تحریک استعمارگران و به دست حاکمان مزدور و مستبد سرکوب گردید و حاکمان به ستمگری خود ادامه دادند و جمهوری اسلامی ایران تحت فشارها، مشکلات عدیده‌‏ی سیاسی، اقتصادی و ... از سوی بیگانگان قرار گرفت. امّا خوشبختانه با رهبری با کفایت بنیان‌گذار آن امام خمینی و پس از آن امام خامنه‌ای در مقابله با استعمار و پیاده کردن قوانین و احکام اسلام ناب محمّدی ادامه یافت و توانمندی اسلام را در اداره‌ی عزّتمند جوامع اسلامی، بلکه بشری، هم پای پیشرفت‌های علم و فن‌آوری ثابت کرد.

این شکوفایی از یک سو و گسترش استبداد و ظلم حاکمان مستبد کشورهای اسلامی از سوی دیگر، باعث آغاز مرحله‌ی دوم بیداری اسلامی در خاورمیانه گشت و چنان که شاهدیم، مزدوران استعمار علی‌رغم حمایت‌های اربابان غربی خود، یکی پس از دیگری به دست مردم خود به جهنّم روانه می‌شوند. صدام حسین، حسنی مبارک، معمّر قذّافی و ...

آن‏چه که در این بیداری در پیروی از علمای اسلام دیده‏ها را به سوی خود جلب کرده، حضور گسترده‌ی زنان مسلمان با حجاب برتر اسلامی، در تظاهرات اعتراض آمیز است که شعارهای اسلامی سر می‌دهند و چون مردان مبارز، زندانی یا شهید می‌گردند.

مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان مسلمان تازگی ندارد و به تقلید از زنان غربی و بر مبانی لیبرالیستی صورت نمی‌گیرد، بلکه پیشینه‌ای به قدمت ظهور اسلام داشته و با پیروی از الگوهای زنان مبارز مسلمان و بر مبانی اعتقادی دین مبین اسلام بوده و از معارف ناب کتاب آسمانی جاودان آن، قرآن کریم و سنّت نبی اکرم (صلّی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السّلام) تغذیه می‌گردد.

احساس مسئولیت زن مسلمان نسبت به اوضاع جامعه و ایفای نقش در اصلاح آن برخاسته از نگرش قرآن کریم به جایگاه زن است.

جایگاه زن در قرآن کریم

  ادامه مطلب ...