درباره ویژگی ها و آداب رفتاری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) روایات زیادی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.
پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به اصحاب خود فرمود :به من بگویید که چه چیزی برای زنها از همه چیز بهتر است، اصحاب همگی ساکت ماندند، امیرالمومنین به خانه آمد و فاطمه (سلام الله علیها) را از گفتار رسول خدا(صلی الله علیه وآله) آگاه کرد، آن حضرت فرمود: چرا نگفتی بهترین چیز برای زنان این است که مردی او را نبیند و او مردی را نبیند. چون امیرالمومنین(علیه السلام) مراجعت کرد و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را آگاه نمود پیامبر اعظم فرمود: "فاطمة بضعة منی".
گویند مردی نابینا بر امیرالمومنین وارد شد، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در آن مجلس بودند، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) برخاست و پشت پرده رفت. رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: این مرد نابینا است. حضرت فاطمه (سلام الله علیها) عرض کرد اگر او نابینا است، من او را می بینم و او قوه سامعه اش قوی است و بینی اش بوی خوش را استشمام می نماید.
آیه مباهله
وقتی نصاری نجران قرار را بر دعا و نفرین گزاردند تا این که هر کس بر حق است نفرینش به اجابت رسد و دیگری را از بین ببرد، آیه شریفه 61 سوره آل عمران نازل گردید : (فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ)
طبق این آیه به پیامبر(صلی الله علیه وآله) دستور داده شده است که به نصاری نجران بگو شما پسرها و زنان و آنان که به منزله جانتان هستند بیاورید ما هم می آوریم، آن وقت نفرین می کنیم.
نصاری گفتند اگر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) با اصحاب و انصار آمد ما بر او غلبه می کنیم و اما اگر منحصراً چند نفر را آورد او بر ما غالب است و از در صلح بیاییم و جزیه دهیم، در وقت مقرر مشاهده نمودند که رسول الله (صلی الله علیه وآله) دست دو فرزندش حسن و حسین را گرفته و می آورد و در پشت سرش فاطمه (سلام الله علیها) دختر او و علی (علیه السلام) هم به دنبال می آید، دانستند که او بر حق است. (منحصراً از تمام زنها، پیامبر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را با خود آورد.)
این آیه در مورد غضب فاطمه (سلام الله علیها) است. آنان که خدا و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را به عصیان و مخالفت خود آزار و اذیت می کنند خدا آنها را در دنیا و آخرت لعن کرده و بر آنان عذابی با ذلت مهیا ساخته است
آیه تطهیر
خداوند در آیه 33 سوره احزاب می فرماید : (وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرً : و در خانههایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیّتِ قدیم زینت هاى خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و خدا و فرستادهاش را فرمان برید. خدا فقط مىخواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند. )
در این آیه انحصاراً پاکی و پاکیزگی به اهل بیت پیامبر اختصاص داده شده است که یکی از بارزترین افراد اهل بیت پیامبر ، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است.
آیه مودت (آیه 23 سوره شوری)
ابن عباس سوال کرد یا رسول الله خویشان و عترت شما که مودت و دوستی آنها واجب است کدامند؟ رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: حضرت علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و دو پسر آنان حسن و حسین(علهما السلام)
(ذَلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ : این همان [پاداشى] است که خدا بندگان خود را که ایمان آورده و کارهاى شایسته کردهاند [بدان] مژده داده است. بگو: «به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم، مگر دوستى درباره خویشاوندان.» و هر کس نیکى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد]، براى او در ثواب آن خواهیم افزود. قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است.)
آیه یلتقیان( آیات 19 و 20 سوره الرحمن)
به اتفاق مورخین و محدثین این آیه به وجود حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تفسیر شده و نزولش در این خاندان است. ( مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ،بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ )
امام صادق (علیه السلام) فرمود :دو بحر عمیق ، ولایت و عصمت هستند و مراد از برزخ رسول الله (صلی الله علیه وآله) است و منظور از لۆلۆ و مرجان حسن و حسین می باشند.
سوره کوثر
به اتفاق مفسرین درباره رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) نازل شده که خداوند کوثر یعنی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را به او عطا کرد.
ابن عباس سوال کرد یا رسول الله خویشان و عترت شما که مودت و دوستی آنها واجب است کدامند. رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود علی (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) و دو پسر آنان حسن وحسین، هر کس نیکی درباره آنان نماید، خداوند چند برابر به او اجر دهد و من از شما مزد رسالت نمی خواهم
آیه 54 سوره فرقان
وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاء بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا وَکَانَ رَبُّکَ قَدِیرًا :
و اوست کسى که از آب، بشرى آفرید و او را [داراى خویشاوندىِ] نَسَبى و دامادى قرار داد، و پروردگار تو همواره تواناست.
این آیه مبارکه هم در تحت خطبه نکاح حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نازل گردیده است.
آیه 5 سوره دهر
إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِن کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا :همانا نیکان از جامى نوشند که آمیزهاى از کافور دارد،
این آیه درباره ایثار این خانواده نازل گردید که خود افطار نکردند و طعام خود را در روز اول به یتیم و روز دوم به اسیر و روز سوم به مسکین دادند.
آیه 5 سوره لیل
فَأَمَّا مَن أَعْطَى وَاتَّقَى :امّا آنکه [حقّ خدا را] داد و پروا داشت،
روایت شده که شان نزول آیه درباره حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و حضرت علی(علیه السلام) است که از مال خود در راه پیشرفت اسلام دریغ نداشتند و گویند ابوذر را هم شامل است، زیرا چهل هزار درهم با هر چه داشت خدمت پیغمبر نهاد تا بین فقرا تقسیم نماید.
آیه57 سوره احزاب
إِنَّ الَّذِینَ یُۆْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِینًا :بىگمان، کسانى که خدا و پیامبر او را آزار مىرسانند، خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و برایشان عذابى خفّتآور آماده ساخته است.
این آیه در مورد غضب حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است. آنان که خدا و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را به عصیان و مخالفت خود آزار و اذیت می کنند خدا آنها را در دنیا و آخرت لعن کرده و بر آنان عذابی با ذلت مهیا ساخته است.
منبع: شیعه نیوز