حجاب و عفاف

حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد. «مقام معظم رهبری»

حجاب و عفاف

حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد. «مقام معظم رهبری»

حجاب برای این است که زن و مرد در مقام انسان در جامعه حاضر شوند


حجاب برای این است که زن و مرد در مقام انسان در جامعه حاضر شوند
حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی در نشستی که سال گذشته با عنوان «بررسی جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر» برگزار شد، به ابعاد مختلف این موضوع پرداخت...

به نقل از روابط عمومی مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، محقق حوزه، جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر را بررسی کرد.

در ابتدای این نشست که دومین نشست درس‌گفتار دربارۀ این موضوع بود، خلاصه‌ای از مباحث جلسۀ قبل بیان شد.

در ادامه آقای مهریزی دیدگاه امام موسی صدر دربارۀ زن را با استناد به سخنرانی‌ها، مقالات و مصاحبه‌های وی شرح داد.

آخرین محوری که حجت الاسلام مهریزی به آن پرداخت، نظر امام موسی صدر دربارۀ حجاب بود. وی ابتدا گفت: نکته‌ای را در نظرها و نوشته‌های اندیشمندان لبنانی بعد از امام موسی صدر دربارۀ حجاب دیدم که متأثر از ایشان است و آن این نگاه است که اسلام می‌خواهد زنانگی و مردانگی در جامعه نمود نداشته باشد و زن و مرد تنها به مثابۀ انسان در اجتماع حضور داشته باشند، نه زن و مرد.

وی افزود: حجاب قالب و ظاهر است، باطن آن عفت و حیاست که اصلی فرهنگی در تمام فرهنگ‌هاست، اما حجاب با توجه به شرایط فرهنگی مختلف متفاوت است.

مهریزی نگاه امام موسی صدر را این‌گونه تشریح کرد: امام می‌گوید قرآن در مورد آیات سورۀ احزاب به زنان می‌گوید وقتی بیرون می‌آیید زنانگی‌تان را بروز ندهید، برانگیزاننده حرف نزنید. اگر این‌گونه باشید، اولین چیزی که مردان در شما می‌بینند زنانگی است و سایر توانمندی‌هایتان پنهان می‌شود.

وی ادامه داد: امام در جایی تعبیر زیبایی دربارۀ حجاب همسرشان دارند و می‌گویند احساس نمی‌کنم حجاب همسر و خواهرم که در جنوب فعال است، مانع وظایف اجتماعی‌شان شده باشد. امام صدر در ادامه به صراحت می‌گوید حجاب شرعی آسان‌تر از حجابی است که ما به آن عادت کرده‌ایم.

مهریزی افزود: حجاب جزء دستورات دینی است و تردیدی دربارۀ آن نیست، بحث بر سر این است که جایگاه آن در تعالیم دینی کجاست؟ معتقدم در جامعۀ ما درمورد حجاب با حساسیتی بیش از جایگاه آن در تعالیم دینی برخورد شده است. چنان‌که بی‌حجابی جزء گناهان کبیره ذکر نشده است. این نشان‌دهندۀ جایگاه حجاب است. این تعبیر که شخصیت زن به حجاب اوست، خلاف اصول دینی و توهین به زن است. شخصیت زن، مانند مرد، به دانش و خردمندی و اخلاق و نقش سازنده‌اش در جامعه وابسته است. این برداشت را از سخنان امام صدر هم می‌توان استنباط کرد.  منبع:
http://www.hejabonline.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.